BÓG JAK NIC w każdym szczególe
– o poezji Janusza Andrzejczaka Jerzy Binkowski
Mieszkam na skraju Puszczy Knyszyńskiej a odwracam się do niej plecami. Bywa wilgotna, obślizgła i śmierdząca. Gdy deszcze rozpulchniają leśne dukty, ja znajduję argumenty, aby w puszczę się nie puszczać, a Janusz Andrzejczak łazi, wałęsa się, wącha, dotyka, rozpoznaje szczegóły i nazywa – robaka, roślinkę, głos ptaka… Zna las i puszcza go zna. Wpuścił ją głęboko w siebie. Puszcza zawładnęła nim. A ja czerpię z jego serca czułość wobec Bożego dzieła, którą odkrywa w pieśniach wiatru, pośród szumu liści osiki, brzozy czy dębu.
Pisałem kiedyś: Jesteś mi potrzebny Poeto, abym mógł choć trochę zaczerpnąć z twego serca na temat Bożego świata skrywającego się w liściach i pieśniach wiatru. Twoje wsłuchiwanie się w puls serca sosny cudownie w niebo sięgającej, jest dla ciebie przeżyciem wstrząsającym. Las zapewnia Ci szeroką gamę drgnień i drżeń a Ty jesteś jak poranna wiolonczela. Ty chcesz pomrukiwać jak szczęśliwa pszczoła a jak szerszeń swym basem śpiewasz światu o trudach istnienia. Ty jesteś poezją leśną, prawda? Skąd ta obezwładniająca naturalnością – muzyka, poeto, Januszu Andrzejczaku?
Jest wielka tajemnica w Tobie a ja krążę obok Ciebie od kilku lat zawstydzony twoją prostotą. To słowo szlachetne, jak ty, w trudzie codziennego zabiegania o swoje miejsce w, powiedzmy szczerze, wrogiej Tobie cywilizacji. Świat dookolny jest pełen rozdygotanych i rozgadanych ludzi. U wielu osób spostrzegasz niemiłą cechę mówienia, które jest szybsze od myślenia. Wtedy ja Ciebie wspieram, gdy sugeruję współczucie: „Mam nadzieję, że oni dowiedzą się, co myślą, gdy usłyszą, co mówią”.
Debiutem poetyckim stała się książka Takijeden wydany przez Książnicę Podlaską, Białystok 2011. W tym miejscu pragnę przypomnieć, że wówczas dyrektorem Książnicy był poeta Jan Leończuk przyjaciel i menedżer autorów, których rozpoznawał jako zalążek przyszłych poetów.
Autor zbioru wierszy pt. „Takijeden” to człowiek o ogromnej wrażliwości. Potrafi widzieć i czuć zdecydowanie ponad przeciętną. Zauważa też więcej, bo patrzy na świat z ogromną miłością. Ważka, brzoza czy zwykłe targowisko stają się tematem wiersza równie przejmującego, jak ten opowiadający o śmierci przyjaciół. Andrzejczak potrafi przekazać swoje emocje z taka ekspresją, że nie da się go czytać bez ich odwzajemnienia. Te wiersze nie tylko się czyta – je się słyszy, czuje, ich się dotyka. Mają konkretne kształty, barwy i zapachy. Mają dźwięk padającego deszczu, śpiewających ptaków, szumiących drzew. Malowane słowem, brzmiące, jak sonaty czy preludia.
Janusz Andrzejczak nie wstydzi się odniesień do poezji Leśmiana czy Staffa, świadomie podkreśla, że czerpie z najlepszych. Nie wysila się na pseudonowoczesną nowomowę, karkołomne wygibasy stylistyczne czy modne dziś tak bardzo brutalizmy czy wręcz wulgaryzmy. I Bogu dzięki! – chce się zakrzyknąć: wreszcie mamy poezję dla duszy i serca! Ten tomik nie będzie przeszkadzał na parapecie kuchennym, czy biurku, przy którym pracujemy. Przeciwnie, musi być „na podorędziu” żeby w każdej gorszej chwili można było uciec w ten piękniejszy, choć nie zawsze wesoły świat Janusza. Tak przywitała debiut Janusza Anna Dąbrowska-Zajda.
“Łagodnia” ukazała się w Wydawnictwie ARCANA, Kraków 2012, ss. 64.
Oto wiersz wieńczący tom, pt.
Mgła
Z wąwozów parowów z puszczańskich rozpadlin
z tego co bez czasu z tego co czas nagli
więc z kamieni spod nich z samego ich środka
z kosmosu wodnych drobin z ich wzajemnych spotkań
z wilgoci co na płazie mrużącym pod liściem
z oddechu leśnej myszy która ani piśnie
z mroku nocy z burzy z poranka z wieczoru
z olsów z łęgów z puszczy z mieszanego boru
z bagna torfowiska i leśnego oczka
z menisku nartnika w jeziornych zatoczkach
z mrówczych tras lęku sarn z lotu nietoperza
z zimy która kurczy co lato rozszerza
z przedmrozu przedburzy przedranka przednocy
z dziupli co raz ziewa raz woła pomocy
z miękkości przelotów motyli i ptaków
z mrówki co zdyszana stanęła na szlaku…
I jeszcze z puszczyka co się z echem psoci
z lasu z łąki z tchnienia i z kwiatu paproci…
Powłóczyście bezdźwięcznie bez jawy i tła
snuje się ścieli kłębi i tumani – mgła …
“Łagodnia”, także w opinii Anny Dąbrowskiej-Zajda: (…) kolejny tomik poezji Janusza Andrzejczaka zachwyca nie mniej niż poprzedni. Choć wiersze tak samo liryczne – prawdziwie – z treści i formy, w tym świecie ludzi namiastka. Królują leśne krajobrazy, czasem utkane mgłą, rozedrgane żurawim klangorem, a czasem zupełnie bajkowo miłosne – co ze słów autora nie trudno odgadnąć, bo on świat kocha, ba! On go potrafi zaczarować dla nas, żebyśmy i my mogli odnaleźć to wszystko, co ginie w rozgardiaszu codzienności. Janusz Andrzejczak nie wartościuje świata. Dzieli się z nami swym sercem przez słowa, które z każdego jego drgnienia nutką pastelową w literę się zmieniają. „Takijeden” był dla mnie jak zachłyśnięcie się zimną, źródlaną wodą, „Łagodnia” – to smakowanie potrawy przez Mistrza zgotowanej. Choć porównanie nieco trywialne i przyciężkawe dla tak delikatnej materii, jak poezja, jednak nie zmienię go, bo doprawdy są dla duszy naszej wiersze Janusza strawą energetyzującą i smakowitą. Wydany przez Arcana tomik „Łagodnia” to doskonała odtrutka na codzienność,świetny przerywnik w męczącej podróży, uspokajacz do poduszki po trudnym dniu. Słowem, trzeba mieć go pod ręką, bo działa, jak balsam, miód najszlachetniejszy, zaklinacz samotności. Daję słowo, wypraktykowałam w szpitalnej rzeczywistości!
Prześledźmy, jak m.in. komentowała kolejną książkę “Ulotnia” (Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013, ss.88.) zazwyczaj ostra i bezkompromisowa Elżbieta Morawiec
(…) w książce tej przegląda się sama istota jego poezji, filozofia autora, niezwykły język tych wierszy, czułość dla wszystkiego, co nas otacza. Andrzejczak, co tak dziś niemodne, jest wrażliwym łowcom natury, rozkochanym w lasach, jeziorach, przepaścistych niebach nadrzecznych. Jest też łowcą tego, co bezpowrotne i ulotne właśnie – samego życia, jego urody, ale i jego dramatów. Ta poezja tyleż jest horacjańska, co franciszkańska z ducha. Niezwykle bogata w zapomniane słowa języka, wyrasta także pięknym drzewostanem słów niepowtarzalnych, własnych…
Na temat poezji J.Andrzejczaka wzdycha Anna Polony: Urzeka mnie ciepłem, prostotą, miłością do świata i ludzi. Jest jak promień słońca w pochmurnym dniu.
Natomiast Jan Leończuk pisze: Wiersze Janusza Andrzejczaka osiadają w nas pięknem wytęsknionym. Jak motyle z nocy, wszak przywracają równowagę światu, pozwalają wierzyć, że czas nie prowadzi ku śmierci. Utonąć w zieloności przyrody, zatracić się w pięknie świata – odzyskując jego tętno wzruszenia – to droga do wieczności w zgodzie z rytmem ziemi i własnym sercem. Czyż więcej można oczekiwać od Poety niż zrozumienia życia z jego codziennymi wertepami?
Leszek Długosz dodaje: Zadziwiające! Wszystko niby znane, widziane? – A zobaczone jakby znów? Zobaczone aż tak?
Zadziwiające! Oto kolejna książka: “Przedziwnia – Ballada o Genku”. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, ss.120. Na okładce znajduję charakterystykę autorstwa Przemysława Dakowicza:
U źródeł twórczości poetyckiej Janusza Andrzejczaka stoi czułość dla niezliczonych form widzialnego świata. Człowiek jest tu zanurzony w przyrodzie i przyrodę kontempluje. Poezja podejmuje próbę przełożenia jej niewysławialności na wyrazy ludzkiego języka, konfrontuje je z rzeczywistością kultury – obrazów, rytmów dźwięków. Niekiedy przez płynące harmonijnie frazy prześwieca trudna polska historia, niekiedy błyska metafizyczna zaduma, pytanie o sens ziemskich spraw i porządków. Janusz Andrzejczak jest, jak się zdaje, zwolennikiem literackiej tradycji – nie esksperymentuje nadmiernie (przejawia – za Leśmianem – wyraźną skłonność do neologizmu, semantycznej migotliwości, gry znaczeniami), sięga po sprawdzone wzorce literackie, po miary wierszowe chcące oddać niezbywalny rytm tego, co istnieje. Ceni najprostsze wzruszenia i aksjologiczną jednoznaczność.
A co pisze Wojciech Wencel?
Janusza Andrzejczka wymyślił Bolesław Leśmian. To słynny „topielec zieleni”, który jakimś cudem ucieleśnił się i uduchowił w naszej ponurej epoce. Jest jednocześnie postacią literacką, późnym wnukiem autora „Łąki” i samorodnym poetą. Bo choć obficie czerpie z języka swego mistrza, to jego ballady i fraszki brzmią autentycznie i nie dają się zamknąć w słowie „stylizacja”. Andrzejczak Nie kłamie. Naprawdę wędruje przez leśną głuszę i przysiada nad Biebrzą. Zna wszystkie ptaki, trawy i drzewa, a one znają jego. Wytrwale buduje własny kosmos, w którym drogę wskazują przydrożne świątki, ślady polskiej historii i rodzinne tęsknoty. Czyli trzy cnoty teologiczne: wiara, nadzieja i miłość.
A potem ukazała się Powłóczystość – drogami, bezdrożami Podlasia, tom wydany przez Książnicę Podlaską, Białystok 2017, ss.82. O poezji i autorze książki tak pisał Jarosław Ławski:
Ten melancholijny epik-liryk żyje i pisze jak rzeki i strumienie, wokół których krąży: płynie, zmierza, prze wartko ze strumieniem, by na końcu dostrzec scalającą wszystki perspektywy nową, świeżą metaforę. Może nią być mglista, mgle podobna powłóczystość; może być rozlewistość – natury, życia, słowa, które rozpływają się w ostatecznej tajemnicy istnienia. Może nią być, a raczej chciałaby… – przejrzystość.
Ale doznanie pełnej przejrzystości istnienia, bytu, natury jest u Andrzejczaka przeczutą pewnością. Jak sam powiada: świat tkwi w tajemnicy, a jej rdzeniem „nieodgadnienie”.(…) Akt dotknięcia słowem „nieodgadnionego” bierze na siebie poeta. Nie czyni tego, kontemplując abstrakcyjną „naturę”,”jedno”, „pełnię”. Andrzejczak wkracza ze świetlistością wyobraźni wyczulonej na „Dobro i Piękno” w świat konkretu. Nie przypadkiem Jan Leończuk dostrzegł w liryce tej adorację Miejsca, Mitu (dzieciństwa, domu) i szczególną Wrażliwość zmysłową. Andrzejczak wkracza z tak ukształtowaną wyobraźnią w las, pole, rzekę: Puszczę jak najkonkretniej Białowieską lub Świsłocką, w przestrzenie Czarnej Hańczy, Suwalszczyzny, Podlasia”.
Czas już, aby ukazała się kolejna książka. A jakże, pojawia się “TAJEMNIA”, (Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Warszawa 2020, ss.122.). O niej pisze Waldemar Żyszkiewicz w szkicu: „Ballady leśnego perypatetyka”. Zamiast parcia do iście katarynkowej regularności, co wcześniej, zwłaszcza w pierwszym zbiorze („Takijeden”, 2011), poecie się zdarzało, mamy zaskoczenia, sympatyczne odkrycia, niespodzianki. Ale i coś więcej (…): całe to roślinno-zwierzęce uniwersum, jakie niemal bez reszty wypełnia wiersze Andrzejczaka, nie jest ani podmiotem opisu, ani finalnym celem jego artystycznej kreacji. Nie, te najrozmaitsze nazwy – znane, mniej znane albo źle rozumiane, jak np.”podszyt”, „olsy” czy „łęgi” – stanowią dla poety jedynie budulec, elementy swoistego imaginarium służącego do kreowania poetyckich ekwiwalentów uczuć: pustki, smętku, nostalgii… Tajemnia , zgodnie zresztą z tytułem,przynosi znacznie więcej refleksji egzystencjalnej w sztafażu roślinno-zwierzęcym niż opisów realnych sytuacji czy leśnych przygód. Odniesienia do systemu wartości, pytania o uprawnione kryteria oceny, uwagi o zakorzenieniu człowieka w świecie, o odniesieniu ludzkiego życia do przyrody, a przez przyrodę do Stwórcy. I jeszcze:
Janusz Andrzejczak jest obdarzony łatwością kreowania śpiewnej, potoczystej frazy, płynącej naturalnie jak ludowa przyśpiewka, kuplet, ballada. Z przypadkowej obserwacji, z trzech słów i wewnętrznego żaru, rodzi się pod jego piórem opowieść: składna,dobrze brzmiąca, z trafiającym do czytelnika-słuchacza finałem. Raz emocjonalnym, raz bardziej refleksyjnym, skłaniającym do namysłu nad światem., nad ludzkim losem. Opowieść zwykle zanurzona w konkrecie: językowo barwna, społecznie dosadna, mentalnie pobudzająca.
Waldemar Żyszkiewicz, jako jeden jedyny dotychczas, zwrócił uwagę na niezwykle dyskretną obecność wątków erotycznych:
(…) Autor „Tajemni”wie, że dopiero w połączeniu z miłością – zmysłowe pożądanie, erotyzm pozwala osiągnąć pełnię przeżycia, wspiąć się na szczyty człowieczeństwa, dostąpić prawdziwego spełnienia.(…) Dlatego zwłaszcza pisząc o miłości, poeta pozostaje powściągliwy, nieco tajemniczy, dyskretny. (…) Własne liryczne wyznania Andrzejczak wypowiada delikatnie, półgłosem, adresując je do kobiety: Żony, matki, Polski. Ale także do oswojonych przestrzeni poznanych podczas długoletniej włóczęgi… On przecież najlepiej wie, że bez tej bogatej w różne egzystencjalne odcienie miłości nie miałoby sensu ani jego pisanie, ani tym bardziej życie.
W ten sposób dotarłem do głównej i podstawowej przyczyny sporządzenia listy publikowanych komentarzy do kolejno ukazujących się książek, a jest nim fakt ukazania się najnowszego autorskiego wyboru wierszy z dorobku poety z Torunia. Przypomnę, wcześniej rzuciliśmy okiem na komentarze do kolejnych tytułów (w kolejności): Takijeden, Łagodnia, Ulotnia, Przedziwnia – Ballada o Genku, Powłóczystość – drogami i bezdrożami Podlasia, Tajemnia a teraz będzie Wędrownia.
Książka “Wędrownia” – Wiersze, poematy w wyborze autora – ukazała się z zaskakującą i niezwykle miłą notatką: „Wydrukowano staraniem oraz nakładem przyjaciół”! Wydawnictwo Test- Bernard Nowak, 2022r. ss.302. Piękna edycja w twardej okładce o barwie leśnej zieleni. Oddaję głos Aleksandrowi Nalaskowskiemu:
Janusz Andrzejczak jest poetą niszowym. Sam zresztą o tę niszowość dba. Niechętnie i prawie wcale nie jeździ na spotkani autorskie, nie tęskni do publiczności i wieczorów poetyckich, bo tak naprawdę nie wiadomo, kim jest.
Jego wiersze to zaskakujący, ale i zachwycający namysł nad światem natury,światem będącym bez wątpienia dziełem bożym, w którym Bóg objawia swoje łagodne oblicze, dalekie od tego, które ukazał mieszkańcom Sodomy i Gomory.
Andrzejczak nie atakuje słowami, nie szuka ścieżek ku rewolucji, nikogo nie agituje ani nie poucza. On się słowami skrada. Zupełnie jakby nie chciał spłoszyć napotkanej sarny, wiewiórki czy łosia. A gdy zabraknie mu słów, to wymyśla własne, bo taki jest przywilej poetów. (…) Opasły tom wierszy Andrzejczaka (…) chce zaistnieć naprawdę, bo przekonuje, że są odważni wydawcy,którzy przerzucają wzrok ponad mamonę i sięgają nim pewnej idei. Idei poezji wiecznej, ponadczasowej, poezji niewdającej się w doraźne spory. Poezji osobnej tak samo, jak osobny jest jej autor. W swojej narracji jest nieuchwytny. Nie jest ani podmiotem, ani przedmiotem swoich wierszy, bo raz jest mchem, raz brzozą, innym razem rzeką.
(…) Gdzieś tam, między człowiekiem a naturą, powstają wiersze, których niepospolita wręcz uroda każe przeczytać tom „Wędrownia” od początku do końca, od pierwszego do ostatniego wiersza, bonta poezja wciąga tym, że naprawdę znaczy. Ta poezja to mapa miejsca, do którego zawsze możemy z obecnego życia zwiać.
Jako autor pomysłu stworzenia zwartej antologii opinii o twórczości poetyckiej zaprezentowanej w siedmiu książkach poetyckich Janusza Andrzejczaka zapewniam, że lektura tych książek, ze szczególnym uwzględnieniem summy zaprezentowanej w Wędrowni, stanie się dla Czytelników źródłem przedziwnych doświadczeń jedności, łagodności, ulotności i tajemnej powłóczystości.
Jerzy Binkowski
Źródło strona autora www.Jerzy-Binkowski.com.pl
______________________________________________________________________________________________
Miłość do lasu, do przepychu lasu, bogactwa jego istnień budzi moją zazdrość. Powtórzę za dzieckiem: zazdraszczam.
Elżbieta Morawiec w wydanym w krakowskich „Arcanach” (108 listopad, grudzień 2012; s. 213 – 214) o tomiku „Łagodnia”:
(…) poeta ucieka do swego azylu – harmonijnej, łagodnej natury. Wyjątkowy słuch na jej piękno, niezwykła czułość języka sprawiają, że ta poezja i dla czytelnika staje się utęsknionym i odnalezionym rajskim ogrodem. (…) czytaj dalej =>
Michał Siedlecki, w periodyku „Środy Literackie”, rok Trzeci, wrzesień 2010 – czerwiec 2011, s. 122 – 125, Białystok:
Proza i poezja Janusza Andrzejczaka, to symboliczne odkrywanie piękna świata ukrytego w naszej codzienności, stanowiące nowy i ważny rozdział we współczesnej polskiej literaturze. zobacz recenzję =>
Anna Dąbrowska, w Gazecie Częstochowskiej, [ Wydanie nr 28 (1017) z 2011-07-14 ] Świat słowem malowany, czyli czytajmy wiersze! zobacz recenzję =>
Jerzy Binkowski Las jest Twoim żywiołem? publikacja na stronie autora czytaj dalej =>
Robert Pucek, o „Łagodni” zobacz recenzję =>
Alicja Patey-Grabowska „Warto przeczytać„ zobacz recenzję =>
Anna Dąbrowska, w Gazecie Częstochowskiej, [ Wydanie nr 29 (1069) z 2012-07-26 ] „Łagodnia” – miejsce dla każdego, czytaj dalej =>
Anna Dąbrowska, w Gazecie Częstochowskiej, 28.07.2011 r.:
Janusz Andrzejczak, to człowiek o ogromnej wrażliwości. Potrafi widzieć i czuć zdecydowanie ponad przeciętną. Zauważa też więcej, bo patrzy na świat z ogromną miłością. Ważka, brzoza czy zwykłe targowisko stają się tematem wiersza równie przejmującego, jak ten opowiadający o śmierci przyjaciół. Andrzejczak potrafi przekazać swoje emocje z taka ekspresją, że nie da się go czytać bez ich odwzajemnienia. Te wiersze nie tylko się czyta – je się słyszy, czuje, ich się dotyka. Mają konkretne kształty, barwy i zapachy. Mają dźwięk padającego deszczu, śpiewających ptaków, szumiących drzew. Malowane słowem, brzmiące, jak sonaty czy preludia – tylko tak można pisać o tej poezji.
W tomiku poezji „Ulotnia” wyd. Marszałek, Toruń, 2013
Elżbieta Morawiec:
„Ulotnia” – w tym słowie tytule tomiku Janusza Andrzejczaka przegląda się sama istota jego poezji, filozofia autora, niezwykły język tych wierszy, czułość dla wszystkiego, co nas otacza. Andrzejczak, co tak dziś niemodne, jest wrażliwym łowcą natury, rozkochany w lasach, jeziorach, przepaścistych niebach nadrzecznych. Jest też łowcą tego, co bezpowrotne i ulotne właśnie – samego życia, jego urody, ale i jego dramatów. Ta poezja tyleż jest horacjańska, co franciszkańska z ducha. Niezwykle bogata w zapomniane słowa języka, wyrasta także pięknym drzewostanem słów niepowtarzalnych, własnych…
Anna Polony:
Lubię poezję Janusza Andrzejczaka. Urzeka mnie ciepłem, prostotą, miłością do świata i ludzi. Jest jak promień słońca w pochmurnym dniu.
Leszek Długosz:
Zadziwiające! Wszystko niby znane, widziane? – A zobaczone jakby znów? Zobaczone aż tak?
ULOTNIA… nowy tomik Andrzejczaka prowadzi nas – w głąb obrazu. W las, w pejzaż jeziorny, w trakt natury, w „istotność zieleni.” – Nie widzę obecnie w naszej poezji równie czujnego, „kompetentnego” przewodnika! Ze znajomością materii, ze zmysłową wręcz czułością odsłaniają się nam obrazy…
Na szczęście świadome pióro prowadzi pewnie. Omijając wykroty sentymentalizmu, czy egzaltacji. By tak rzec, więc oko i serce myśliwego jest czułe, ale ręka i decyzja pewna i czytam te wiersze z uśmiechem i zadumą.
– Odsłania się przecież i obraz Tego, Który Patrzy… Ta suma udziela się i Temu, który Czyta. I to jest niezły trop. Z wierszy wydobyty (upolowany).
Jan Leończuk:
Wiersze Janusza Andrzejczaka osiadają w nas pięknem wytęsknionym. Jak motyle z nocy, wszak przywracają równowagę światu, pozwalając wierzyć, że czas nie prowadzi ku śmierci. Utonąć w zieloności przyrody, zatracić się w pięknie świata – odzyskując jego tętno wzruszenia – to droga do wieczności w zgodzie z rytmem ziemi i własnym sercem. Czyż więcej można oczekiwać od Poety, niż zrozumienie życia, z jego codziennymi wertepami?
Wiersze Janusza pozwalają odzyskiwać na powrót Wiarę, Nadzieję i Miłość.
W tomiku poezji „Przedziwnia” wyd. Marszałek, Toruń, 2015
Przemysław Dakowicz:
U źródeł twórczości poetyckiej Janusza Andrzejczaka stoi czułość dla niezliczonych form widzialnego świata. Człowiek jest tu zanurzony w przyrodzie i przyrodę kontempluje. Poezja podejmuje próbę przełożenia jej niewysławialności na wyrazy ludzkiego języka, konfrontuje ją z rzeczywistością kultury – obrazów, rytmów, dźwięków. Niekiedy przez płynące harmonijnie frazy prześwieca trudna polska historia, niekiedy błyska metafizyczna zaduma, pytanie o sens ziemskich spraw i porządków. Janusz Andrzejczak jest, jak się zdaje, zwolennikiem literackiej tradycji – nie eksperymentuje nadmiernie (przejawia – za Leśmianem – wyraźną skłonność do neologizmu, semantycznej migotliwości, gry znaczeniami), sięga po sprawdzone wzorce literackie, po miary wierszowe chcące oddać niezbywalny rytm tego, co istnieje. Ceni najprostsze wzruszenia i aksjologiczną jednoznaczność.
Leszek Długosz:
Przychodzi mi powtórzyć (więc wzmocnić) opinię jaką wypowiedziałem przy pierwszym spotkaniu z lekturą wierszy Andrzejczaka. Nikt chyba obecnie w poezji polskiej nie podchodzi bardziej uważnie, czujnie, subtelnie do Natury, jak właśnie to się zdarza (dzieje się) w jego tekstach… Nikt pewnie nie pozwala sobie na większą „intymność tych relacji”. Parafrazując jego sposoby językowe – temat i autor stanowią tu niemal jednię. I jeszcze atut dodatkowy – zdyscyplinowanie formy. Muzyczność tych strofek… przyjemności rytmizacji, uwodzicielskie „rozkołysanie frazy” wiersz…
Jan Leończuk:
Aby poezję na powrót przytulić i pokochać, aby dotrzeć do miejsc utraconych ślepotą dorosłości i niegdysiejszym wypędzeniem z Edenu – trzeba wejść w wersy jak w sidła, Janusza Andrzejczaka i dotknąć zauroczeniem przyrodę i jej mieszkańców, ptaki i rytm ziemi – we wschodach i zachodach, w radościach i smutkach. Zrozumieć rytm życia, tętno jego serca aby odważnie postawić krok w kolejny dzień. Za nadzieję jaką niosą te strofy – dziękuję.
Wojciech Wencel:
Janusza Andrzejczaka wymyślił Bolesław Leśmian. To słynny „topielec zieleni”, który jakimś cudem ucieleśnił się i uduchowił w naszej ponurej epoce. Jest jednocześnie postacią literacką, późnym wnukiem autora „Łąki” i samorodnym poetą. Bo choć obficie czerpie z języka swego mistrza, to jego ballady i fraszki brzmią autentycznie i nie dają się zamknąć w słowie „stylizacja”. Andrzejczak nie kłamie. Naprawdę wędruje przez leśną głuszę i przysiada nad Biebrzą. Zna wszystkie ptaki, trawy i drzewa, a one znają jego. Wytrwale buduje własny kosmos, w którym drogę wskazują przydrożne świątki, ślady polskiej historii i rodzinne tęsknoty. Czyli trzy cnoty teologalne: wiara, nadzieja i miłość.
RECENZJE I INNE TEKSTY O TWÓRCZOŚCI AUTORA:
- Anna Dąbrowska o tomiku wierszy „Takijeden” w: „Gazeta Częstochowska, Częstochowa, 14 – 17 lipca 2011, Nr 28/29 (1017/1018)
- Michał Siedlecki o tomiku wierszy „Takijeden” i spotkaniu z autorem, w: „Środy Literackie Książnicy Podlaskiej – rok trzeci”. Białystok 2011, s. 122-125
- Anna Dąbrowska o tomiku wierszy „Łagodnia” w: „Gazeta Częstochowska”. Częstochowa, 2 stycznia 2013, Nr 1 (1090)
- Elżbieta Morawiec o tomiku wierszy „Łagodnia” w: dwumiesięczniku „Arcana”, Kraków, 2012, nr 108, s. 213
- O autorze i tomiku poezji „Takijeden” w: Toruńskim Informatorze Kulturalno-Artystycznym IKAR (114) nr.2, 2013 =>
- O Krakowskim Salonie Poezji, na którym Anna Polony i Andrzej Mrowiec czytali poezje Janusza Andrzejczaka.
- „Zobaczyć niewidoczne” Paweł Głowacki: SALONY => na portalu Dziennik Polski 19-03-2013 =>
- Wojciech Wencel – o twórczości J.A. w: Ludzie z głębszego podziemia /Mój alfabet, czyli o tych, którzy dają nadzieję. Czerwiec 2013 => oraz kopia w pdf ==>
- Elżbieta Morawiec, Anna Polony, Leszek Długosz, Jan Leończuk: O poezji Janusza Andrzejczaka, w tomiku wierszy Ulotnia, wyd. Marszałek, Toruń, 2013
- Białostocki – Kurier Poranny, 28.12.2017, dodatek Magnes, s. 04, , s – artykuł Jerzego Doroszkiewicza – Liryki jak przewodniki po regionie =>
- Alicja Patey-Grabowska „Akant” 2018, nr 4, 28-04-2018 r. czytaj dalej =>
A leśmianowską baśniowość, nieomal panteistyczne uwielbienie przyrody znajdziemy w wierszach zawartych w zbiorze „Powłóczystość” (Książnica Podlaska, Białystok 2017) Janusza Andrzejczaka z Torunia – piewcy Suwalszczyzny.
Poezja – tak jak muzyka czy malarstwo – jest zrodzona ze świata ducha.
W tropach poetyckich, w słowach – archetypach tkwi obraz.
I takimi obrazami, jakby wyłaniającymi się z mgły oplecionymi pajęczą siecią operuje Janusz Andrzejczak.
Las – archetyp – kryje tajemnicę – upersonifikowane rośliny – żyją, czują, obdarzone są emocjami, a wrażliwy człowiek może się z nimi utożsamiać, stanowić jedność.
(…)
„Umoszczę się w podszyciu i wtopię się w leże
pośród mrówek i żuków jeszcze jedno zwierzę
(…)
cudna jedność gdziekolwiek i za każdym razem
z ziemią niebem i drzewem ze sobą i głazem
(Jedność)
Bo tylko na łonie przyrody można znaleźć ukojenie, uciec od odhumanizowanego świata.
(…)
„tę jesień ten czas schyłku zapatrzeń w głąb siebie i już nic nie rozprasza tylko wiatr jak grzebień”
(Jesienny wiatr)
Trzeba dokonać wiwisekcji, wejść w głąb ego, wyobraźni, sumienia a można dostrzec to co niedostrzegalne – mówi bohater liryczny:
(…)
„Liść tęskni w kałuży
po zmroku
księżycowy kamyk
tyle piękna wokół
ile go w nas samych.” (…)
(W nas samych)
To co w nas, a więc umiejętność dostrzegania piękna, bo sami jesteśmy odbiciem Bytu, którego odzwierciedla również prawda.
„Z mgły ciszy i echa i babiego lata
z kropelki na listku z nut na pajęczynie
z prześwitów na duktach z puchu co ulata
z tego co przemija choć nigdy nie minie
Zlatują zza kresu zza dali zza cieni
zza początku i końca alfa i omegi
żurawie … (…)
(Echem)
I miłość sprzężona jest z przyrodą, jakby z niej wyrosła, urealniła z mgły – w cielesność.
(…)
„mgła się nagle staje jak spełniona miłość
nie wiadomo jak to i co tak sprawiło”
(…)
(Mgła i echo)
lub
„A w brzezinie cię czeka nagroda
ta ode mnie co w ciszy zastygła
podejdź tylko a do ust ci podam
garść poziomek w mych dłoniach jak skrzydła
(…)
(A w brzezinie)
Każdy wiersz jest również hymnem do własnego kraju, do ziemi suwalskiej nieskażonych borów, jezior. Po co szukać piękna gdzie indziej, skoro mamy tu, obok siebie. Wystarczy tylko wnikliwie patrzeć i odczuwać.
(…)
Nie obchodzi mnie Rzym, Rijeka
nie tęsknię do Francji i Danii
(…)
Wiem
to takie niemęskie
wciąż tęsknić do puszcz łąk i sadów
Trudno
tęsknię tęsknię tęsknię
nawet i do ptaszka na pniu
z głową na dół
(…)
(Nie tęsknię)
Poezja Janusza Andrzejczaka urzeka muzyczną frazą, melodią utkaną z różnorodnych słów, neologizmów i jak napisał o twórczości Andrzejczaka Wojciech Wencel: „Poeta wytrwale buduje własny kosmos, w którym drogę wskazują przydrożne świątki, ślady polskiej historii i rodzime tęsknoty, czyli trzy cnoty: wiara, nadzieja i miłość.”
Jaka szkoda, że książki Krzysztofa Schreyera, jak i Janusza Andrzejczaka, ale i wielu innych wartościowych tomików wierszy na próżno szukać w księgarniach.
Dlaczego poezja – ta królowa literatury, którą tak wysoko umieścili na Parnasie wybitni filozofowie, jak choćby m.in. I. Kant czy M. Heidegger, traktowana jest po macoszemu?